Katalog

ACE Stoßdämpfer GmbH

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

31.05.2023 01:05

Innovativa elscootrar med anpassningsbar dämpning från ACE: scuddy Premium V2

Ingenjörerna Tim Ascheberg och Jörn Jacobi och deras team fortsätter framgångssagan med scuddys elscootrar. Tack vare många vidareutvecklingar går marknadslanseringen av den andra generationen av scuddy Premium-typen bra. Detta beror främst på den ökade flexibiliteten, körprestandan och ergonomin hos det innovativa fordonet med den tvåhjuliga framaxeln. Nyheten har blivit ännu mer anpassningsbar, även när det gäller dämpningen. Konstruktörerna har återigen förverkligat detta med komponenter från ACE.

När scuddy-uppfinnarna presenterade sin första trehjuliga e-scooter 2012 var den redan utformad som ett högkvalitativt fordon med väggodkännande, snabbt realiserad och en succé på kort tid. Med scuddy Premium V2 lanserar företaget från Kiel en efterföljare som sätter nya standarder när det gäller prestanda, komfort och variabilitet. Grunden för dessa framsteg är trenden att fler och fler människor upptäcker fördelarna med en e-scooter för sig själva, inte bara i stadsområden. Det unika med scuddy är att den kombinerar mopedens köregenskaper med en vikmekanism som gör att elscootern i alla versioner kan vikas ihop till en storlek som motsvarar en dryckesförpackning. Tack vare sin kompakta vikstorlek kan en scuddy tas med gratis som bagage på Deutsche Bahn, till exempel. Man behöver inte heller leta efter en parkeringsplats i stadskärnorna. I praktiken har den hopfällbara konstruktionen öppnat upp för ytterligare användningsområden. "Under tiden ser man ofta scuddys på campingplatser. Detta beror också på den ökade populariteten för husbilar senast sedan covidpandemin och på de många resande best agers. Medan de unga är entusiastiska över körglädjen, uppskattar de äldre den flexibla formen av mobilitet och den därmed ökade semesterkomforten", förklarar Jörn Jacobi, teknisk chef för scuddy. Han påpekar att fordonet nu finns i fem olika versioner för de olika användargruppernas individuella krav, var och en väger maximalt 29 kg beroende på utrustningen. Oavsett om det är en sportig körning i stående position eller en bekväm körning i sittande position, anpassar sig en scuddy till körbehovet, säger Jörn Jacobi.




byggd på ACE-dämpningslösningar från början I alla versioner har e-scootern, som kan fällas ihop till storleken 62 x 53 x 42 cm, ett batteri som kan laddas i vanliga uttag. Beroende på konfiguration och körstil ger det en räckvidd på upp till 70 km. Maxhastigheten varierar mellan 15 km/h och 45 km/h. För 15 km/h-modellen, som med särskilt godkännande även kan användas som rullstol för sjuka, finns inget hjälmtvång i Tyskland och den får köras överallt utan körkort från 15 års ålder. Versionerna 20 km/h och 25 km/h hör till kategorin mopeder, men den förstnämnda får köras utan hjälm. Båda får köras från 15 års ålder med mopedförarbevis, om du inte är född före 01.04.1965, då du får köra utan förarbevis. För de andra modellerna, som är 35 km/h och 45 km/h, måste föraren ha ett AM-körkort.

Detta kan tas från 16 års ålder och ingår i alla vanliga körkort som B-körkort. Alla modeller har bevisat en klättringsförmåga på 30 procent i tester med en förare på 80 kg. En maximal last på 125 kg är tillåten för utsläppsfria transporter. De karakteristiska två hjulen på den scuddy-framaxeln ger en kurvkänsla som liknar den vid carvingskidåkning och garanterar körglädje. För att säkerställa att detta även gäller i upp till 45 km/h och på så många vägytor som möjligt, förlitade sig företagets grundare på dämpningslösningar från ACE Stoßdämpfer GmbH redan från början. "Ingenjörsteamet på ACE har alltid varit lyhörda för oss sedan 2012 och har också bidragit med dämpningsidéer till scuddy-utvecklingen för att förfina våra lösningar. Att ACE dessutom kan erbjuda dämpare som inte kräver någon kinematik för avböjning och därmed klarar sig med ett minimum av utrymme är en verklig fördel", rapporterar konstruktören Sebastian Vetter om samarbetet. I början av samarbetet kompletterades därför de strukturella dämparna med tillskurna SLAB-dämpningsplattor från ACE. På grund av de goda erfarenheterna av kvalitet, urval och flexibilitet gick samarbetet in i nästa omgång med scuddy Premium V2. Bland innovationerna finns en mer intuitiv hopfällning av fordonet. Samtidigt säkerställer den lekfria fällmekanismen att användarna har ännu mer fordon till sitt förfogande.




Komforten ökar också genom ett mer individuellt val av dämpare.Olika dämpare för olika viktklasser "Det är lite som skidåkning. Där justeras bindningen på olika sätt beroende på åkarens vikt. Och det är klart att kroppsvikten också kräver olika dämpning när man kör över ojämnheter som gropar, rötter eller brunnslock", säger Jörn Jacobi och ger en inblick i nödvändigheten av individualiserad dämpning. I specifikationerna för ACE angavs att tre olika dämpningssystem behövdes. Ett för viktklassen upp till 80 kg, ett för viktklassen mellan 80 kg och 110 kg och ett för kunder som väger mer än 110 kg. Tillsammans använde partnerna ACE:s designprogram för att fastställa att olika strukturella dämpare var bäst lämpade för alla tre klasserna. De grundtyper som valdes var TR64-41H-OS, TR68-37H-OS och TR79-42H-OS. Precis som tidigare tillhandahöll ACE gratisprover för testfaserna och kunde leverera dem omedelbart tack vare den höga tillgängligheten från lagret i Langenfeld. Under och efter testerna integrerade konstruktörerna de komponenter som kallas TUBUS på svingarmen i varje fall för största möjliga åkkomfort. Till skillnad från föregångaren gjordes detta inte som en tandemdesign. Medan den minsta av de valda strukturella dämparna, alla tillverkade av co-polyester elastomer, har ett värde på 25 Nm/slag, har den mellersta 66,5 Nm/slag och den största 81,5 Nm/slag. Med en livslängd på över en miljon slag kan TUBUS även användas av riktigt frekventa förare, eftersom de underhållsfria elementen inte kräver något extra ändstopp. Det faktum att de gör sitt jobb tillförlitligt i temperaturområden från -40 °C till 90 °C gör e-rollers mer än lämpade för framtiden. För konstruktörerna var det lika viktigt att monteringen är enkel att utföra. Den radiella belastningen i TR-H-serien säkerställer en särskilt mjuk retardation.

"H" står för en hårdare blandning av materialet, vilket leder till den önskade höga energiabsorptionen i jämförelse med andra radiellt dämpande TUBUS. De första testförarna citerades med utrop som "rad från körupplevelsen" och tycker att vidareutvecklingen av den framgångsrika scuddy-modellen har varit värt det. Tim Ascheberg, företagets grundare och ansvarig för marknadsföring och PR, påpekar också att känslan i scuddy har förbättrats och att teamet har lyckats utforma kraftelektronik som kan användas utöver scuddy och föra dem till marknadsmognad. Det faktum att detta är tillgängligt som en OEM-produkt för e-scootertillverkare är ett bevis på den höga kvaliteten samt mångsidigheten och suveräniteten hos Kiel-teamet.

Konceptet med deras hopfällbara fordon är så unikt att den sofistikerade drivtekniken även kan erbjudas till andra marknadsaktörer. På frågan om dämpningstekniken säger Tim Ascheberg att de är mycket nöjda med ACE när det gäller kvalitet och utbudet av produkter.

Detta beror inte minst på att individuella önskemål nu kan uppfyllas på ett mer målinriktat sätt, och att körkomfort värderas mycket högt av kunderna.

Fler nyheter

Digitalisering och lean management ses som en välkommen bantningskur i många företag. Hur digital...

Av förståeliga skäl tar tillverkarna det säkra före det os&auml...

När rullstolar testas tar tillverkarna det säkra före det osäkra av f...

22.12.2023 01:05

Stötdämpare för säkerhet
Nödstoppsspecialister firar premiärer inom film och TV
När det gäller industriell dämpningsteknik är ACE en av de första kontaktpunkterna för de flesta ingenjörer och konstruktörer världen över. Oavsett vilka förfrågningar experterna har idag svarar ACE alltid snabbt, antingen online eller genom personlig kontakt på plats.

Det finns mycket utrymme för förbättringar när det gäller utformningen av rullstolar. Det visar d...