Katalog

ACE Stoßdämpfer GmbH

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

25.03.2023 01:03

ACE-vibrationsdämpare: Skydd mot vibrationer tåg för tåg

Autonom körning - det som fortfarande håller på att utvecklas för vägtrafiken är redan en del av vardagen när det gäller materialtransport från lager till montering. En innovation är de tillverkaroberoende specialsatser som Schiller Automatisierungstechnik GmbH erbjuder för att omvandla kommersiellt tillgängliga elektriska dragbilar till förarlösa transportsystem. Konstruktörerna skyddar den elektronik som behövs för de autonoma bogserarna från stötar och vibrationer med hjälp av gummi-metallisolatorer från ACE.

Ett vägtåg som är tillgängligt till 99,986 %, kör autonomt och väljer den snabbaste vägen är fortfarande en framtidsdröm för långväga transporter. För de autonoma transportfordonen från Schiller Automatisierungstechnik GmbH är det verklighet. Företaget med huvudkontor i Osterhofen, som ligger i det nedre bayerska distriktet Deggendorf, har nyligen framgångsrikt avslutat ett projekt med 22 autonoma bogserfordon på uppdrag av en stor bayersk biltillverkare. Flottan transporterar över 500 ton material per arbetsdag från lagret till monteringslinjen, vilket motsvarar en sträcka på över 300 kilometer per dag. Under testet under 10 skift genomfördes mer än 1 550 kilometer autonomt med maximal tillgänglighet.

Konvertering av kommersiellt tillgängliga elektriska traktorer till autonoma körsystem

Schiller Automatisierungstechnik GmbH grundades 1985 av Ewald Schiller och har utvecklats till ett företag med mer än 240 anställda i Osterhofen, Metten, Grafenau och Shenyang i Kina. Elektrik, mekanik och IT för områdena automation, logistik, renrum och elplanering hör till kärnkompetensen. Schiller lade 2018 grunden för utvecklingen av lösningar för autonoma bogserbåtar. "Det stod snabbt klart för oss att säkerhetsteknik skulle vara ett centralt ämne för våra förarlösa transportsystem, eftersom man med bogserfordon, liksom vid drift med släpvagnar i allmänhet, anser att släpvagnarnas brist på spårning är en viktig uppgift.peter Stoiber, chef för mobil robotteknik på Schiller, förklarar en av utmaningarna under utvecklingsarbetet. För att uppfylla de strikta bestämmelserna i maskinriktlinjerna var ingenjören och hans team dessutom tvungna att beräkna fel sannolikheten för alla komponenter och säkerställa högsta möjliga tillgänglighet. Utvecklingsarbetet ledde till att en inomhus-GPS fulländades, med vars hjälp bogserbåset alltid vet var det befinner sig. Detta innebär att det inte behövs några strukturella förändringar på transportsträckan för att orientera sig. Varje bogserartåg från Schiller kan också lätt anpassas till ändrade situationer i produktionsprocessen och kan även användas på andra platser. Den största fördelen med lösningen: kommersiellt tillgängliga elektriska bogserbåtar kan omvandlas till autonomt drivande system med hjälp av Schillers teknik.

Uppgiften: att säkerställa elektronikens tillförlitlighet

Även om bogserarna fortfarande kan styras av föraren efter att de har utrustats med ombyggnadssatserna, visar autopiloten sina styrkor dag efter dag i den dagliga driften. När bogserbåten har kommit fram till nästa arbetsstation rapporterar till exempel en smartklocka på den ansvarige medarbetarens handled status via ett vibrationslarm. Medarbetaren kan sedan lasta eller lossa vagnarna och ge signalen "alla åtgärder är slutförda, skicka vidare tåget". På så sätt fortsätter rutten utan fördröjning. Onödiga restider för personalen elimineras. Hur smart Schiller-rutt-tåget än är finns det en sak som det ännu inte kan göra: flyga. Och det var ett av de sista problemen i utvecklingsprocessen som Peter Stoiber fick ta itu med tillsammans med sitt team som chef för Mobile Robotics-divisionen. Tåget måste trots allt färdas på ojämna spår eller korsa byggnadskorridorer på sina många olika vägar genom bilfabriken. Detta är potentiella riskpunkter som äventyrar elektronikens tillförlitlighet. Därför var det viktigt att förhindra att kontrollskåpet vibrerar. För detta ändamål skulle bogserartåget utrustas med vibrationsdämpare på de avgörande punkterna.


Fler nyheter

ACE Stoßdämpfer GmbH utökar sitt sortiment av maskinelement och presenterar f&ou...

På Swiss Science Center Technorama finns 500 experimentstationer som ger besökarna m&o...

Idrottsforskare använder också hydrauliska maskinelement i sina konstruktioner. S&auml...

Att transportera mRNA-vaccinet mot COVID-19 från Biontech/Pfizer är en verklig logisti...

Förutom programvara för dimensionering samt CAD-data och simuleringar erbjuder ACE Sto&...

ACE Stoßdämpfer GmbH erbjuder nu konstruktörer inte bara konfigurations- och ber&...