Katalog

ACE Stoßdämpfer GmbH

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

26.08.2021 01:08

Skydd i alla lägen: Skräddarsydda strukturella dämpare och krockdämpare inom automation och hantering.

Varje produktionsavbrott kostar tid och pengar. Men köpare och konstruktörer har många säkerhetsprodukter till sitt förfogande för att skydda utrustningen. Detta särskilt så att driftstopp kan minimeras och produktiviteten ökas vid hantering och automatiserade processer. Förutom hydrauliskt fungerande små och industriella stötdämpare erbjuder ACE en rad olika lågprisalternativ. Dessa används när exakt stopp inte krävs. Tre tillämpningar illustrerar det breda utbudet av de små hjälpmedlen.

Totalt omfattar TUBUS-serien av konstruktions- och säkerhetsspjäll från ACE åtta konstruktioner med över 150 individuella produkter för ett brett spektrum av tillämpningar. Det är möjligt att generera ungefärliga linjära, progressiva eller, som vid användning i en datortomograf (CT), degressiva karakteristiska kurvor. Det dyra hjärtat i ett datortomografisystem är den ringtunnel som kallas gantry. Den roterar många gånger 360 grader. Detta skapar flera sammanhängande skivor under skanningen, från vilka datorn kan beräkna en volym. Detta ger rumslig information. Varje enskild pixel kan klassificeras rumsligt. Vid behov kan de erhållna uppgifterna visualiseras med hjälp av datorprogram inte bara i en 2D- utan även i en 3D-bild. För kvalitetskontroll inom bilindustrin har LISCO GmbH från Bargteheide i ett projekt skapat ett matarbord till portalen med hjälp av linjära axlar med hög precision. Elektriska gränsslutare övervakar det tillåtna slutläget för glidaren för att förhindra skador på konstruktionen. För att se till att detta inte blir fallet även i händelse av driftfel, hackerattacker eller strömavbrott beslutade LISCO GmbH:s team under ledning av verkställande direktör Stefan de Bruyn att skydda konstruktionens slutlägen med hjälp av halvledardämpare som fungerar oberoende av strömförsörjningen. Efter att ha tagit hänsyn till de karakteristiska uppgifterna, t.ex. bordsdelens längd, vikt och inflygningshastighet, föll valet på TUBUS-strukturdämpare av typen TA-17 från ACE Stoßdämpfer GmbH. Dessa axiellt dämpande maskinelement av sampolyesterelastomer har en slaglängd på 7 mm och en maximal energiupptagning på 6 Nm per slag vid kontinuerlig drift och 9 Nm per slag vid nöddrift. Detta gör dem till en av de mindre representanterna för ACE:s strukturdämpare och visar att konstruktörerna har stort spelrum när de väljer rätt TUBUS för sin tillämpning för nödstopp och kontinuerlig användning i sina anläggningar och maskiner. I det beskrivna fallet tjänar dessutom komponenterna även ett andra syfte vid transport av CT-systemen. Om vagnen inte är säkrad förhindrar de skador som orsakas av påkörningar. De strukturella dämparna kan fästas snabbt och enkelt med en speciell skruv och är en extra försäkring för LISCO GmbH i händelse av ett nödstopp, eftersom de "fungerar absolut tillförlitligt", enligt Stefan de Bruyn.

TUBUS-specialer ökar produktiviteten hos pressverktyg i biltillverkning världen över

Först var det en enskild biltillverkare som vände sig till det Langenfeldbaserade företaget ACE. Kunden från södra Tyskland rapporterar: "Vi hade redan haft mycket positiva erfarenheter av industriella stötdämpare från ACE för snabb och säker bromsning av slides med en vikt på upp till 3 ton. Det var därför självklart att vända oss till ACE även för det nya problemet." Problemet med ökande stilleståndstider på grund av defekta dämpare i matriserna vid plåtformning fanns i samband med införandet av moderna ProgDie-pressar och servopressar. Högre slaglängder och hastigheter i pressen samt trenden mot större matriser resulterade i högre belastningar. Detta överbelastade dämpningselementen av polyuretan (PU). Materialutmattning inträffade för snabbt. Verktygsbrott och produktionsstopp följde. I sitt sökande efter nya dämpare stötte biltillverkarna på TUBUS strukturella dämpare hos ACE. De är tillverkade av sampolyesterelastomer och är upp till tjugo gånger bättre än material som stålfjädrar, PU- eller gummiproppar när det gäller dämpningsegenskaper och livslängd.

Detta var anledningen till att ACE i det här fallet lyckades ersätta föregångarna till de nedhållningsdämpare som var absolut nödvändiga i biltillverkningen med nyutvecklingen TUBUS-Spezial under plåtformning. Samtidigt bevisar dessa speciella maskinelement vad ACE:s ingenjörer kan åstadkomma på kundernas begäran. Förutom specialleveranser med individuella slaglängder, karakteristiska kurvor, fjädringsvärden och storlekar erbjuder ACE specialserier för fordonstillverkare i form av nedhållnings- och lyftdämpare. Framgången för dessa komponenter bygger på tre års utvecklingsarbete, alltid nära orienterat mot respektive kunds behov. Efter att först ha genomfört uthållighetstester i laboratoriet för att fastställa den högsta möjliga belastningen och sedan testat i utvalda pressverktyg samt beräknat urvalstabellerna för elementen hos välkända tyska biltillverkare, har ACE fastställt de statiska och dynamiska kraft- och förskjutningsegenskaperna samt energiupptagningen och -absorptionen på provbänkar. De första statiska och dynamiska testerna var lovande, eftersom det under statiska förhållanden var möjligt att uppnå maximal energiupptagning av de nedhållningsdämpare som bara är 29,4 mm höga, i områden mellan 5 och 269 Nm, beroende på utformningen. Under de dynamiska förhållanden som råder i praktiken överträffades resultaten från de PU-element med samma höjd som tidigare använts nästan tre gånger. Som ett resultat av detta behöver TUBUS specialelement bytas ut mindre ofta än sina föregångare och ger, tack vare de minskade stillestånds- och underhållstiderna, betydande produktivitetsökningar i respektive anläggning.

En av ACE:s tjänster till fordonstillverkarna var att man under produktutvecklingsprocessen kunde skapa en urvalsmatris för varje dämpningstyp för det beställande företaget. Med hjälp av denna kan verktygstillverkarna nu enkelt bestämma storlek och antal dämpare. Hänsyn tas till blankhållarens hastighet och vikt samt pressens slaghastighet. De värden som används är hämtade från testserier som utförts på en dropptestare med ett laserförskjutningsmätningssystem. Som ett resultat av testerna på ACE skapade teamet under ledning av produktchef Thorsten Kohnen urvalstabeller för pressens slagfrekvens från ≤ 17 upp till 40 slag/min och kopplade även flera TUBUS-specialtyper i serie. Som ett resultat av detta finns nu efter praktiska tester i verktyg hos biltillverkare kraftfullare nedhållnings- och lyftdämpare än vad som tidigare fanns tillgängliga för hållskruvar i storlekarna M10 till M30. Dessa ACE-dämpare levereras nu till tillverkare över hela världen.

ACE erbjuder nu även aluminium- och stålkomponenter för nödstopp

För att förhindra skador vid användning av linjära enheter i robotteknik och för att skydda ändlägen i verktygsmaskiner, transportörer och höglager- och hämtningssystem har ACE lagt till krockdämpare till sin produktportfölj. Dessa är tillverkade av speciellt utformade aluminium- eller stålrör som fälls upp på ett fördefinierat sätt vid en kollision, likt en skrynkelzon, och omvandlar den kinetiska energin till värme. Dessa nya maskinelement från ACE skyddar strukturer vid en olycka genom hög och jämn energiupplösning på 98 procent. På grund av deras verkningsmekanism kan krockresultaten rekonstrueras och därmed undvikas i framtiden efter lämplig utvärdering. Krockdämparna erbjuder stor långsiktig stabilitet i daglig drift och ett utmärkt skydd vid nödstopp. De är också lätta att installera och byta ut efter en krock. De nya krockdämparna ger konstruktörerna en mycket effektiv och ekonomisk envägslösning för att effektivt skydda anläggningar eller maskiner. De utgör därmed ett intressant alternativ till irreversibla och reversibla strukturella dämpare samt hydrauliska säkerhetsstötdämpare. De nya säkerhetsprodukterna finns med ytterdiametrar på 87,5 mm i aluminiumversionerna och 63 mm och 38 mm i stålversionerna. Tio grundtyper finns som standard, med energiupptagning i nödstoppstillämpningar från 670 Nm/slag till 11 200 Nm/slag. Beroende på typ är komponenternas maximala slaglängd mellan 45 mm och 160 mm, varvid de låga stödkrafterna på 13 000 N till 70 000 N bidrar på ett avgörande sätt till att säkra konstruktioner. I praktiken kan dessa värden ökas ytterligare genom serie- eller parallellplacering av krockdämparna för att avleda högre energivärden än de som nämns vid ett slag. De nya krockdämparna finns på lager i Langenfeld inom 24 timmar och kännetecknas, liksom strukturdämparna i de andra tillämpningsexemplen, av ett bra pris/prestandaförhållande

Fler nyheter

När rullstolar testas tar tillverkarna det säkra före det osäkra av f...

22.12.2023 01:05

Stötdämpare för säkerhet
Nödstoppsspecialister firar premiärer inom film och TV
När det gäller industriell dämpningsteknik är ACE en av de första kontaktpunkterna för de flesta ingenjörer och konstruktörer världen över. Oavsett vilka förfrågningar experterna har idag svarar ACE alltid snabbt, antingen online eller genom personlig kontakt på plats.

Det finns mycket utrymme för förbättringar när det gäller utformningen av rullstolar. Det visar d...

Avlastning vid hantering och ombyggnad: universalskruvmejsel med gasdrivfjäder och strukturdämpare från ACE
i den universella skruvmejseln från Metallatelier GmbH